Fascynujący Świat Munchkina II: Skąd w ogóle wziął się Munchkin? Część I

W poprzedniej notce wprowadzałem Was, drodzy czytelnicy, w świat Conana. Ale zastanawiając się nad następnym tematem, w końcu tknęło mnie, że nie zacząłem od rzeczy najważniejszej, a w zasadzie od dwóch najważniejszych. Otóż zapomniałem wyjaśnić, czym w zasadzie jest munchkin (tak, świadomie napisane małą literą) oraz jaka jest historia gier fabularnych, z których to Munchkin (tak, teraz świadomie wielką literą) drze zwyczajnie łacha.
Zaczniemy od małego quizu. Czy munchkin to:

  1.  Rasa kota charakteryzująca się krótkimi łapkami.
  2.  Noszący jedynie niebieskie stroje mieszkaniec wschodniej części Krainy Oz.
  3.  Gracz, który wykorzysta każdy kruczek mechaniki, byle jego postać była jak najsilniejsza i najlepsza.

 

Oczywiście, poprawną odpowiedzią jest… <werble> WSZYSTKO! Każda z tych odpowiedzi jest poprawna, na swój sposób oczywiście. My jednak tutaj skupiamy się na ostatnim przedstawionym aspekcie.

Jeden kot Munchkin, wystraszony.

Nie jest więc szczególnie dziwne, że skoro takie, a nie inne określenie funkcjonuje na pewien specyficzny przykład powergamera, gra wyśmiewająca i parodiująca, a przede wszystkim bazująca na takich zachowaniach, otrzymała właśnie taki, a nie inny tytuł.

Munchkin został wymyślony przez Steve’a Jacksona, założyciela Steve Jackson Games, które jest także wydawcą m.in. karcianki Chez Geek czy też systemów RPG GURPS oraz Toon. Munchkin od razu stał się hitem i został flagowym produktem wydawnictwa. Gra została uznana za najlepszą grę karcianą 2001 r. Nieco zabawny jest fakt, że pierwotną rzeczą z tej franczyzy, od której karcianka była w zasadzie produktem ubocznym, była książka The Munchkin’s Guide to Powergaming, która to zdobyła nagrodę Origins rok wcześniej.

Przez lata gra rozrosła się niesamowicie, oprócz wersji standardowej (fantasy) mamy też cały ogrom innych motywów przewodnich i klimatów, takich jak: Cthulhu, piraci, science fiction, dziki zachód, apokalipsa, zombie czy też filmy szpiegowsko-sensacyjne. Do każdej jest też co najmniej jeden dodatek. Munchkin ukazuje się 15 wersjach językowych, a polską edycją możemy cieszyć się od 2008 r.

Na chwilę obecną istnieje 16 różnych wersji podstawowych karcianego Munchkina i ponad 20 dodatków do nich. Źródło: sjgames.com

W następnej notce będzie nieco o kimś, bez kogo nie byłoby nigdy nie tylko Munchkina, ale też całego rynku RPG, a na pewno nie wyglądałby tak samo. Za tydzień poznamy nieco sylwetkę Gary’ego Gygaxa oraz historię najstarszego i najpopularniejszego systemu RPG – Dungeons & Dragons.

Pozostałe posty