Munchkinowy Poradnik Środowy IV: O Wygrywaniu

Witajcie wszyscy, ostatnio pisałem nieco o Ucieczce, teraz nadszedł czas na coś, co Munchkiny lubią najbardziej, czyli zabijanie Potworów, wbijanie Poziomów i w konsekwencji wygrywanie. Żeby wszystko było jasne, przypomnę kilka podstawowych informacji.
Po pierwsze, żeby wygrać należy osiągnąć 10 Poziom (lub 20, jeśli gracie na zasady Epickie).
Po drugie, Poziomy zdobywa się (najczęściej) na jeden z trzech sposobów:

  • zabijając Potwora;
  • sprzedając przedmioty za łączną wartość 1000 sztuk złota (bądź wielokrotność tej kwoty);
  • z kart Zyskujesz 1 Poziom (GUAL);

Po trzecie, zwycięski Poziom musi pochodzić z zabicia Potwora, chyba że karta wyraźnie mówi inaczej.

Skupmy się na jednym z najważniejszych aspektów Munchkina – walce. W standardowym przypadku, walczymy z jednym Potworem, porównujemy naszą siłę bojową (Poziom + bonusy z używanych przedmiotów) z Poziomem Potwora i jeśli jest choć o jeden większa (nie biorąc pod uwagę żadnych modyfikatorów z Klas bądź Ras), wygrywamy, dostajemy Poziom (albo 2) oraz Skarb(y).

Po wyciągnięciu Potwora, zanim odtrąbimy nasze zwycięstwo, należy dać innym graczom rozsądny czas na reakcję. To jest właśnie ten moment, gdy mogą oni użyć Zbłąkanego Potwora lub dorzucić nam do walki Nieumarłego, Rekina czy -gotha. Należy tu pamiętać, że walka z wieloma Potworami jest dużo trudniejsza, bo w końcu ich Poziomy się sumują, ale i nagroda jest znacznie ciekawsza, bo dostaje się Skarby ze wszystkich Potworów, a także za każdego zabitego dostaje się także wskazaną liczbę Poziomów. Nie da się pokonać części Potworów, a przed częścią próbować Uciekać.

Wypadałoby też wspomnieć w tym miejscu o Wzmocnieniach Potworów, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Nie wpływają one na liczbę zdobywanych Poziomów (zawsze jest minimum jeden za Potwora, nigdy więcej niż 2), modyfikują one natomiast liczbę otrzymywanych Skarbów. Z nieco mniej standardowym użyciem tych kart mamy do czynienia, gdy rzucamy do swojej walki pozytywne Wzmocnienie, po to by dostać więcej Skarbów (tutaj zalecam jednak ostrożność, nigdy nie wiadomo, jakie asy w rękawach mają inni gracze) albo gdy już wygrywamy z danym Potworem, a przeciwnik zmniejszy jego siłę, byśmy otrzymali mniejszą nagrodę. To już tylko od Was zależy, drogie Munchkiny, jak będziecie z tych kart korzystać.

Ważnym i wartym wspomnienia aspektem jest automatyczne zwycięstwo. Pozwala ono na pokonanie Potwora bez walki. Trzeba pamiętać, że pokonanie i zabicie Potwora to nie to samo. Automatyczne pozbywanie się Potworów nie daje Poziomu. Jeśli walczymy z Potworem, którego pokonujemy automatycznie, a inny gracz dołoży do walki kolejnego Potwora (np. za pomocą karty Zbłąkany Potwór), pierwszego Potwora pokonujemy automatycznie, a walkę z drugim prowadzimy na normalnych zasadach.

A co jeśli nie wygrywamy z Potworem, a bardzo byśmy jednak chcieli?

No, tu opcji jest kilka. Przede wszystkim możemy skorzystać z Przedmiotów jednorazowego użytku, by na czas tej jednej walki podnieść swoją siłę bojową. Na kilku takich kartach można zarobić nawet blisko 10 punktów, to bardzo dużo. Zawsze możemy też rzucić jakąś kartę osłabiającą Potwora. No i oczywiście, jeśli wszystko inne już zawiodło, zawsze możemy zwrócić się do innego gracza o pomoc. Ważne, żeby zaznaczyć, że o pomoc można prosić dopiero, gdy nie możemy wygrać z Potworem.

Zanim, jako gracz, zgodzisz się pomóc, ustal stawkę, za jaką będziesz się narażać. Najczęściej będzie to udział w łupie, ale może to być też jakikolwiek Przedmiot w posiadaniu danego gracza (karty na ręku nie są przedmiotami i nie mogą być wymieniane) lub obietnica przyszłej przysługi. Ważne tylko, by ewentualnej wymiany przedmiotów dokonać po walce. Można też oczywiście pomagać za darmo, z czystej dobroci serca, ale nie jest to zbyt munchkinowe. Aktywny gracz zawsze zdobywa Poziom, za które nie można się wymieniać, a pomocnik dostaje swoją nagrodę, oczywiście, jeśli wszystko poszło zgodnie z planem i walka zakończyła się zwycięstwem.

Pomagać może tylko jeden gracz, a jeśli chętnych będzie więcej, decyduje zawsze gracz walczący z Potworem. Co ważne, pomagający Elf także dostaje Poziom i może być to jego zwycięski Poziom, w końcu został zdobyty w walce, no nie?

Kończąc już ten wywód, pragnę tylko przypomnieć, że Klątwy (zwłaszcza te, w wyniku których gracz traci Poziom) oraz karty typu Zyskujesz 1 Poziom można zagrywać w dowolnym momencie. Pamiętając oczywiście, że nie można z karty zyskać zwycięskiego Poziomu. Można jednak zastosować drobny trik. Jeśli jesteśmy na Poziomie 8 i walczymy z Potworem, zagrywamy na siebie kartę Zyskujesz 1 Poziom i pokonujemy Potwora. Po zagraniu przez nas karty GUAL, ze względu na to, że zmieniły się okoliczności, inni gracze znów będą mieli czas na reakcję, nawet jeśli wcześniej stwierdzili, że nic nie robią.

UWAGA, jeśli Kapłan na 9 Poziomie wyciągnie Boską Interwencję, to wygrywa i koniec. Nie można już na niego zagrać Klątwy Strać 1 Poziom. Boska Interwencja się odbyła i tyle. Koniec. Sytuacja nie jest jednak beznadziejna. Na każdą sytuację w Munchkinie znajdzie się wytrych. Jeśli na karcie jest wprost napisane, że może powstrzymać gracza przed zwycięstwem, to można jej użyć. Takim przykładem jest karta z Łowców GłówSpraw, Że Mistrz Gry Puści Bąbelki Nosem.

W następnym numerze będzie nieco o Rasach i Klasach. Jeśli, moje drogie Munchkiny, macie jakieś problemy z zasadami bądź nie wiecie jak coś powinno działać czy też nie jesteście czegoś pewni, piszcie, a zrobimy wszystko, by rozwiać Wasze wątpliwości. Do przeczytania!

Pozostałe posty