Munchkinowy Poradnik Środowy cz. XIV: Kilka krótkich pytań (i nieco dłuższych odpowiedzi)

W naszych notkach opisaliśmy już ogrom mechaniki. Dotychczas każda dotyczyła jednego bądź w jakiś sposób powiązanych ze sobą zagadnień. Dla rozluźnienia, stwierdziłem że najnowsza notka będzie zawierać odpowiedzi na kilka nurtujących graczy pytań. Co prawda starałem się pisać notki pod kątem własnych doświadczeń, nabytych zarówno jako gracz w Munchkina, jak i sędzia na turniejach, ale ponieważ jednak nie każdemu będzie się chciało przebijać przez kilkanaście stron tekstu i szereg poprzednich wpisów, postanowiłem pobawić się w zebranie kilku pytań w formie FAQ. Zaczniemy od tych najbardziej podstawowych rzeczy.

Czy mogę sprzedać Przedmioty, by kupić sobie 10 Poziom i wygrać?

Nie. 10 Poziom (bądź 19 i 20 w przypadku Epickiego Munchkina) można zdobyć jedynie zabijając Potwora w trakcie walki. Nie tylko z nim wygrać, ale właśnie pokonać w walce. Nie da się więc wygrać gry przekupując Lewitującego Nochala albo, jeśli jest się kobietą, przyjmując Skarb od Amazonki. Po prostu wtedy nie zdobywa się Poziomu. Wyjątek stanowią karty, które wyraźnie mówią, że za jej pomocą można wygrać. Idealnym przykładem jest Boska Interwencja. Zatem Zwycięskiego Poziomu nie da się zdobyć kartami typu “Zyskujesz 1 Poziom” (GUAL), ani sprzedawaniem Przedmiotów.

Kiedy mogę rzucić Klątwę?

Klątwy można rzucać na dowolnego gracza (także na siebie) w dowolnym momencie, absolutnie dowolnym. Jedyny wyjątek stanowi krótki moment przy okazji Ucieczki. Nie można rzucić Klątwy na gracza w chwili, gdy nie uciekł on przed Potworem i nie rozpatrzył jeszcze efektu Marnego Końca. Nieudany rzut i Marny Koniec uznaje się za jeden moment, którego nie da się rozdzielić w żaden sposób, nawet Klątwą. Nie ma natomiast żadnych przeszkód, by potraktować kogoś Klątwą zaraz po tym, gdy spotka go przykry koniec od Potwora.

Jak dokładnie działa karta Kanciarz?

Kanciarza można podpiąć pod dowolny Przedmiot, by móc go używać, nawet jeśli według normalnych zasad byś nie mógł np. masz za mało rąk albo Przedmiot jest niedozwolony dla obecnie posiadanej przez Ciebie Rasy bądź Klasy. Kanciarza można zagrać w swojej turze, poza walką. Nie można zagrać Kanciarza, by mieć więcej Ras czy Klas. Od tego są osobne karty.

Jak używać Przydupasa?

Przydupas, ten którego można znaleźć w podstawce fantasy, działa identycznie jak karta Kanciarz oraz, oprócz tego, daje dodatkowo bonus +1. Przydupasy, których można znaleźć w dodatkach (od 4-go w górę), działają bardzo podobnie. Mogą używać nieść i używać jeden Przedmiot zastrzeżony dla ich Rasy lub Klasy. Przydupasy nie są Przedmiotami, nie można więc nimi handlować. Można mieć tylko jednego Przydupasa naraz, chyba że zagramy kartę Dyplom z Zarządzania (pochodzącej z Munchkina 4) albo zagramy Kanciarza na dodatkowego Przydupasa. Tak, można łączyć te dwie karty! Należy pamiętać też, że każdy Przydupas może być celem karty Śmierć Przydupasa.

O co chodzi z Okazywaniem Miłosierdzia?

Pod koniec swojej tury możesz mieć tylko 5 kart (6 jeśli jesteś Krasnoludem). Jeśli masz ich więcej, to część musisz oddać innym albo odrzucić. Jeśli jakikolwiek gracz ma niższy Poziom niż Ty, to musisz mu oddać nadmiarowe karty. Jeśli takich graczy jest kilku, musisz rozdzielić karty, tak żeby było jak najbardziej równo, ale Ty decydujesz, kto co dostanie. Jeśli Ty masz najniższy Poziom, to nie masz komu okazywać miłosierdzia i karty po prostu odrzucasz. Oczywiście zawsze przed fazą Okazywania Miłosierdzia możesz wyłożyć Skarby bądź zagrać Rasy, Klasy czy Klątwy, by nie musieć oddawać innym graczom żadnych kart.

Co się dzieje, gdy moja postać ginie?

Umieranie to rzeczywiście niezbyt przyjemna sprawa. Śmierć jest najczęściej efektem Marnego Końca potężniejszych Potworów. Mechanizm powrotu do świata żywych jest prosty. Gdy nie udaje nam się ucieczka i Potwór nas ostatecznie dopada, wykładamy wszystkie swoje karty na stół, obok posiadanych przez nas Przedmiotów. Każdy z graczy może zabrać dla siebie jedną i tylko jedną kartę (Drzwi albo Skarbów). Z nami zostają jedynie Rasy, Klasy oraz ewentualne Klątwy (np. Zmień Płeć). Nasza postać wraca do życia od razu, a na początku następnej tury dobieramy początkowy zestaw kart – 4 Drzwi i 4 Skarby.

Jeśli macie jakieś pytania na temat mechaniki albo po prostu dotyczące Munchkina, nie wahajcie się z nami skontaktować! Możecie do nas napisać na naszym fanpage’u, albo użyć formularzy kontaktowych na stronie. Czekamy na Wasze pytania 🙂

Pozostałe posty